La JOCIT arriba a La Bisbal

Entre el 6 i el 9 de desembre, La Bisbal d’Empordà va acollir la sisena edició de la JOCIT, la Jove Orquestra Catalana d’Instruments Tradicionals. Es tracta d’un projecte itinerant nascut l’any 2011 i impulsat per l’entitat tarragonina El Tecler – Gestió cultural amb l’objectiu de fomentar i promocionar la música i els instruments del nostre país i crear vincles entre joves intèrprets. L’orquestra la formen joves d’entre 12 i 26 anys, estudiants d’escoles de música tradicional d’arreu del territori que any rere any es vinculen al projecte.

El format és d’estada musical, sempre coincidint amb el pont del mes de desembre. Durant aquells dies, 46 alumnes van estar preparant una obra de nova creació de la compositora Concepció Ramió, “Origen i triomf”, encarregada per aquesta ocasió. L’obra va ser estrenada al concert final de l’estada el diumenge 9 de desembre a les 12 del migdia al Teatre El Mundial, sota la direcció de la mateixa compositora. A banda de les hores d’assaig, els joves també van poder gaudir d’estones de lleure per compartir experiències, relacionar-se amb la resta de components de l’orquestra i conèixer la vila on van viure durant quatre dies.

L’Escola Municipal de Música Conrad Saló va ser la seu de la JOCIT a La Bisbal. Les aules es van omplir durant moltes hores d’assajos, els quals també van involucrar molts dels seus alumnes i alguns dels seus professors. Eduard Prats, Oriol Oller i Joan Bosacoma van formar part de l’equip docent que va dirigir els assajos per seccions d’instruments. Violins, contrabaix, acordions, flabiol i tamborí, flabiol sec i tamborino, tarotes, sac de gemecs, gralles (dolça, seca i baixa), trompetes, trombons, fiscorns, tenores, tibles, timbal fondo i timbal de gralla, entre d’altres. Tots aquests instruments tradicionals van tenir representació a l’edició d’enguany de la JOCIT.

En definitiva, un projecte que va involucrar tota la ciutat. Per dinar, els participants van poder utilitzar el menjador de l’Escola Mas Clarà. L’allotjament dels assistents que venien de lluny va ser a l’Hostal Adarnius. L’Oficina de Turisme de l’Ajuntament de La Bisbal els va oferir obsequis diversos, l’Àrea d’Ensenyament va coordinar el projecte in situ i l’Àrea de Cultura va facilitar l’espai on es va desenvolupar l’estada, l’Edifici del Mundial.

A més a més de l’obra estrenada al concert del dia 9, la JOCIT també va preparar una col·laboració sorpresa pel concert de presentació del disc Retrat en groc de Jordi Molina, acte que va tenir lloc el divendres 7 de desembre a l’Auditori Espai Ter de Torroella de Montgrí. Els 46 intèrprets van sumar-se als músics ja presents a l’escenari per interpretar la cançó “Matèria del temps”.

La Jove Orquestra Catalana d’Instruments Tradicionals és un projecte que es vol mantenir en el temps i, per aquest motiu, des de El Tecler – Gestió cultural ja van anunciar que la propera edició molt probablement tindrà lloc a l’altre extrem del país, a Tortosa.